Van de Viets naar de Khmers - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rosanne en Bas - WaarBenJij.nu Van de Viets naar de Khmers - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rosanne en Bas - WaarBenJij.nu

Van de Viets naar de Khmers

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Rosanne en Bas

25 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo iedereen! Welcome to the Khmer Empire! Bedankt voor de leuke berichtjes! Het is voor ons alweer tijd om terug keren naar t kikkerlandje, maar de laatste weken waren weer volgepakt met avontuur! Het wordt een beetje kort verhaaltje, want de foto's spreken redelijk voor zich;)

Van Vinh vlogen we dus naar Saigon, omdat de treinsporen onder water stonden (beter excuus dan bladeren op de rails natuurlijk). Ten zuiden van Saigon komt de machtige Mekong River uit op zee, via een mega grote rivierdelta, met hondereden eilandjes, kanaaltjes, boten, drijvende markten, etc. Aldaar hebben we een boot-tour gecombineerd met drie daagjes op de fiets de omgeving verkennen. Het was vet.

Na een pit-stop in Saigon (Rosanne laat een winterjas daar maken, dus die moest ff gepast worden), met de bus naar Mui Ne. Mui Ne is echt een fijn strand-dorp, waar je goed kan wind-, kite- en golfsurfen, én ook nog zand-sleeën op enorme duinen. Het windsurfen smaakte naar meer, maar we moesten weer door!

Na nog een pit-stop in Saigon - Saigon... shit; I'm still only in Saigon... Every time I think I'm gonna wake up back in the jungle;) maar de jas was klaar! - namen we de bus naar Phnomh Phenhhh, in the Kingdom of Cambodia. Wat een verassing! Cambodia is weer zo anders! Veel rustiger dan Vietnam (letterlijk, ongeveer 3x minder bevolkingsdichtheid), veel landelijker, minder bebouwing buiten de grote steden, en zulke lieve mensen. De viets ook aardig, maar wat harder.

In Battambong was het tijd voor niets minder dan... de BAMBOO TRAIN!!! Dit is echt een levensgevaarlijk maar prachtig vervoersmiddel; twee wiel-assen op de spoorweg, een bamboo-plankie erop, brommermotortje tegen de wielen houden en gaan! Als je een tegenligger tegenkomt moet de minst zwaar beladen zijn wagentje demonteren, naast de rails gaan staan, wachten tot de ander voorbij is, en weer monteren. Daarnaast kregen we hier onze eerste 1000 jaar oude tempel te zien. Een voorproefje van de wereldberoemde Ankor Wat-tempels hier vlakbij Siem Reap....

Via een spannende boot-tocht (door moeras-gebied/ondergelopen polders/drijvende dorpen) zijn we hier aangekomen, en hebben ons de laatste drie dagen helemaal op de architectuur en beelhouwkunsten van de oude Khmer’s gestort! Twee daagjes fietsen door de jungle vol met oude tempels, en een dagje met de tuk-tuk naar een paar wat verder weg! Het blijft je maar verbazen, ieder tempel heeft weer iets bijzonders.

Ons rest nu nog een dagje chillen in het zwembad, vliegen naar Singapore en vanaf daar terug naar Amsterdam!

Dat was het dan alweer. Dag vriendjes, dag vriendinnetjes. Tot de volgende keer maar weer!

Foto's: http://picasaweb.google.com/rosannesnieders/VanDeVietsNaarDeKhmer?authkey=Gv1sRgCOSa9pXcwKT4-AE&feat=directlink

Groetjes, Bas en Roos

• 25 Oktober 2010 - 12:45

Hilde:

Hoi!!
    Weer een prachtig verhaal en zeer mooie en indrukwekkende foto's!
    KUS Hilde

• 25 Oktober 2010 - 15:32

Frans En Rianne Verk:

Wat herkenbaar voor ons! 7 jaar geleden zaten wij ook op dit bambootreintje. echt helemaal te gek. En idd kwamen wij ook een tegenligger tegen en helaas moesten die eraf. wij waren zwaarder "bepakt". Leuk om jullie verhaal te lezen: angkor watt is ook een sprookje! Veel plezier nog en een veilige terugreis!

frans en Rianne

• 26 Oktober 2010 - 00:11

Carlas & Kirstine:

Jammer dat het erop zit voor jullie! Als we het zo lezen krijgen we ook erg zin in Cambodja.

• 27 Oktober 2010 - 19:51

Margot:

Haha ik zit hardop te lachen om jullie commentaar bij de foto's! Ziet er goed uit allemaal! En over 2 daagjes zijn jullie weer hier, dat is wel fijn (voor ons, hopelijk ook voor jullie!). Dikke zoen en Roos ik ben je was aan het wassen, oeps was ik n beetje vergeten, kussss!